Hulpvragen zintuiglijke informatieverwerking

Problemen in de zintuiglijke prikkelverwerking (Sensorische integratie problemen)

Wat is het ?

Er zijn zintuigen die we allemaal kennen: ruiken, proeven, horen of zien. Maar er zijn ook verborgen zintuigen, zoals het evenwichtsorgaan.

Al die zintuigen werken de hele dag samen om ervoor te zorgen dat we goed reageren op onze omgeving. Ze informeren ons in feite over de wereld om ons heen. Ze laten ons weten dat we bij een groen stoplicht door moeten rijden en ze vertellen ons dat we op een gladde vloer lopen. Ze bestaan afzonderlijk van elkaar, maar moeten als e̕e̕̕n geheel functioneren.

Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van informatie die vanuit de zintuigen binnenkomt niet zo vanzelfsprekend en soepel als het eigenlijk zou moeten. Zij nemen informatie op een andere manier waar, ervaren prikkels sterker of juist minder sterk dan leeftijdsgenootjes. Als gevolg hiervan reageert het kind anders op zijn omgeving.

Kinderen kunnen bijvoorbeeld op de volgende zintuiggebieden problemen ervaren:

  • bewegen (evenwichtsorgaan): extreme angst om te bewegen, niet willen klimmen, klauteren, schommelen e.d. of juist geen gevaar zien, alleen maar willen bewegen, wiebelen op stoel, moeite met stil zitten.
  • tast: overgevoelig reageren op aanrakingen, lage pijngrens hebben, boos gedrag vertonen op onverwachte aanraking, problemen met haren wassen, nagels knippen, etiketten in kleding, sensopathische materialen als vingerverven vermijden ed. Of juist veel willen friemelen, veel tastprikkels op willen zoeken, veel dingen in de mond stoppen.
  • dieper spiergevoel: lage basisspierspanning, het aanleren van nieuwe handelen kost veel tijd, onhandige motoriek, veel vallen.

kinderfysio-15

kinderfysio-16