Voorbeelden

Daan 11 jaar.
Daan heeft moeite met verschillende zelfzorgtaken: riem vast maken, veters strikken en brood doorsnijden.
Uit de observatie bleek dat Daan forse moeite heeft om zijn bewegingen goed te sturen en goed op elkaar af te stemmen. Het zelf vast maken van een riem en het veter strikken bleek na oefenen niet haalbaar. In overleg met Daan en ouders is gekozen naar alternatieven hiervoor. Daan heeft nu een aangepaste , elastische riem en hij gebruikt krulveters( aangepaste veters waarbij je niet hoeft te strikken) in zijn schoenen.
Brood doorsnijden lukte wanneer Daan met een mes met een wat dikker handvat sneed.

Yara 7 jaar.
Yara zit in groep 4 . Ze is op verzoek van school naar de ergotherapie gekomen omdat de juf vaak niet kan lezen wat Yara geschreven heeft. Ook kan Yara zelf niet goed terug lezen wat ze geschreven heeft.
De ergotherapeut heeft het schrijven van Yara geobserveerd.
Daar kwam naar voren dat Yara meerdere letters niet op de juiste wijze schreef en daardoor de letters ook niet goed kon verbinden.
De letters die niet goed geschreven werden zijn opnieuw op de juiste manier geoefend. Zowel tijdens de therapie als thuis. Daarna is er extra aandacht gegeven aan het aanleren van de verbindingen tussen de letters.
Na korte tijd had Yara weer een goed leesbaar handschrift.

kinderfysio-6

kinderfysio-7